رتبه 88 براي ايران در توسعه انساني/ سرمايه گذاري خارجي در سال‌ 2007 فقط 1/115 ميليارد دلار چاپ فرستادن به ایمیل
اخبار
پنجشنبه ، 19 آذر 1388 ، 15:18

در گزارش توسعه انساني UNDP وضعيت سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي درايران پايين‌تر از كشورهايي مانند:ارمنستان، كوبا، ونزوئلا، شيلي، عمان، پاناما، جمهوري دمينيكن، مونته نگرو، اكوادور و آذربايجان اعلام شده است.

براساس گزارش منتشر شده سازمان توسعه انساني ملل متحد رتبه ايران از لحاظ توسعه انساني در بين 192 كشور عضو سازمان ملل متحد 88 اعلام شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، سازمان ملل متحد هرساله گزارش‌هايي از شاخص توسعه‌انساني كشورهاي عضو سازمان ملل متحد منتشر مي‌كند كه در آن وضعيت پيشرفت و توسعه كشورها به ويژه كشورهاي كمتر توسعه يافته اعلام مي شود. علاوه بر آن، اين سازمان در سطح محلی، منطقه‌ای و ملی گزارش‌هايي در این راستا منتشر مي‌كند تا برنامه‌ريزان كشورها وضعيت خود را دربين كشورهاي ديگر مورد بررسي قرار دهند.
در آخرين گزارش منتشر شده از سوي سازمان توسعه انساني ملل متحد كه امروز بر خروجي سايت سازمان توسعه انساني قرار گرفت، برخي از شاخص‌هاي اعلام شده مرتبط با وضعيت اقتصادي ايران نامشخص و بدون عدد اعلام شده است. اين درحالي است كه در ميان 192 كشور مورد بررسي كمترين حجم اطلاعات و گزارش درباره مسايلي مانند حقوق بشر، خط فقر و همچنين ميزان مهاجرت ايراني‌ها به خارج از كشور مربوط به ايران است كه عددي در اين رابطه درج نشده است.
معمولا"بخش‌هاي كارشناسي سازمان‌هاي بين‌المللي تمام اطلاعات مربوط به گزارش‌هاي رسمي را از منابع رسمي كشورها دريافت مي‌كنند و تحليل‌هاي انجام شده غالبا براين اساس منتشر مي‌شود. از همين رو اعلام كاهش ضريب جيني كه در گزارش مذكور به آن اشاره شده، منطبق براظهارات مقامات رسمي كشور و منابع آماري كشور است؛ اين درحالي است كه طي سال‌هاي اخير بيشترين اعتراض‌ها از سوي كارشناسان اقتصادي مبني بر غير واقعي بودن آمارهاي منتشره از وضعيت ضريب جنيني(شاخص توزيع عادلانه درآمد) منعكس شده است.
گزارش نزديك به واقعيت سرمايه گذاري خارجي
در گزارش توسعه انساني UNDP وضعيت سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي درايران پايين‌تر از كشورهايي مانند:ارمنستان، كوبا، ونزوئلا، شيلي، عمان، پاناما، جمهوري دمينيكن، مونته نگرو، اكوادور و آذربايجان اعلام شده است.
براساس اين گزارش ميزان جذب سرمايه‌گذاري مستقيم‌خارجي در سال 2007 يك ميليارد و 115 ميليون دلار گزارش شده است، اين درحالي است كه بهروز عليشيري رييس سازمان سرمايه‌گذاري خارجي چندي پيش از تصويب 20 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي در كشور خبرداد. اين اظهارات با توجه به گزارش اخير آنكتاد كه از كاهش10درصدي جذب سرمايه‌گذاري خارجي خبرداده است، به نظر اغراق آميز مي‌رسد.
UNDP بر روی کاهش فقر، ایجاد دولت‌های دموکراتیک، آموزش راه‌های پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر ایدز، حفظ محیط زیست و انرژی و مقابله با بحران‌ها و بازسازی و اصلاح، تمرکز دارد. UNDP، همچنین کشورها را در مورد حمایت از حقوق بشر و پررنگ‌تر شدن حضور زنان در تمامی برنامه‌ها تشویق می‌کند.
برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد یا UNDP، بزرگترین مرجع کمک کننده برای توسعه کشورها در سطح جهان است. مدیر اجرایی برنامه این سازمان UNDP سومین عضو ارشد سازمان ملل متحد پس از معاون سازمان ملل متحد و جانشین وی است.

lمنبع: ايلنا

 
دوره آخرین تغییرات قوانین و مقررات و آرا دیوان عدالت اداریدر حوزه روابط کار

دوره آخرین تغییرات قوانین و مقررات و آرا دیوان عدالت اداری در حوزه روابط کار

مدرس : جناب آقای دکتر حاتمی

زمان : روز چهارشنبه مورخه 1401/07/20 ساعت 10 تا 12

مکان : سالن اجتماعات باشگاه ورزشی کارگران واقع در ششگلان - جنب سازمان صنایع