متن مصاحبه آقای عبداله قاری زاده رییس مجمع مدیران اداری و منابع انسانی استان آذربایجانشرقی چاپ فرستادن به ایمیل
اخبار
پنجشنبه ، 2 آذر 1391 ، 15:02

عبداله قاری زاده، مسئول نمایندگی انجمن مدیریت منابع انسانی در استان آذربایجان شرقی:

نمایندگی ها، توسعه و تعالی کارکنان را به دغدغه ملی تبدیل می کنند.

عبداله قاری زاده می گوید: فعالیت های نمایندگی انجمن مدیریت منابع انسانی ایران در استان آدربایجان شرقی، ابتدا با شناساندن آن از طریق اطلاع رسانی به سازمان ها، نهادها و واحدهای تولیدی، صنعتی و موسسات آموزشی آغاز شد و تاکنون بیش از یکصد عضو حقیقی، حقوقی و دانشجویی در تبریز جذب انجمن شده اند.

 

اولین نمایندگی

به همت بزرگان و پیشکسوتان حوزه مدیریت منابع انسانی واحدهای بزرگ صنعتی تبریز از سال 1370 NGOای تحت عنوان مجمع مدیران اداری و منابع انسانی واحد های تولیدی، صنعتی و خدماتی استان آدربایجان شرقی شکل گرفته است. من از سال 1376 به عنوان دبیر و از سال 1379 به عنوان رئیس این NGO فعالیت می کنم و هر دو ماه یکبار، در یکی از واحدها، جلسه و گردهمایی داریم.

خوشبختانه با برگزاری اولین کنفرانس توسعه منابع انسانی در تهران توسط چهره های زحمتکش این حوزه و با پشتیبانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و نیز موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی و به دنبال این با تاسیس انجمن مدیریت منابع انسانی ایران، من هم توفیق یافتم در اولین انتخابات هیئت مدیره انجمن به عنوان عضو علی البدل انتخاب شوم. این همکاری و آشنایی باعث شد علاقمندتر شوم و به انجمن به عنوان پشتیبان معنوی، نگاه کنم در نهایت با حضور اعضای محترم هیئت مدیره انجمن در یکی از جلسات NGO در تبریز، این افتخار نصیب شهر اولین ها شد و اولین نمایندگی انجمن مدیریت منابع انسانی ایران در تبریز به تاریخ 28/8/90 اعطاء شد که بابت کسب این افتخار، خدا را شاکریم و از درگاه باریتعالی می خواهیم که ما را همواره در این حوزه ثابت قدم و از خادمان بی منت آن قرار دهد.

معرفی انجمن و جذب 100 عضو

فعالیت های این نمایندگی ابتدا با شناساندن آن از طریق اطلاع رسانی به سازمان ها، نهادها، واحدهای تولیدی، صنعتی و موسسات آموزشی آغاز شد و در تمامی جلسات و گردهمایی ها اهداف و رسالت این تشکل تبیین شد خوشبختانه نام انجمن در حال حاضر برای تمامی واحدها و موسسات استان به برند و نام آشنایی تبدیل شده است.

تاکنون نیز بالغ بر یکصد عضو حقیقی، حقوقی و دانشجویی در تبریز جذب انجمن شده اند و برای این تعداد، کارت عضویت از دبیرخانه انجمن دریافت و اعطاء کرده ایم.

مشارکت فعال در برنامه های تعالی

برای برگزاری گنگره ملی تحت عنوان "مدیریت سرمایه های انسانی" در تبریز، در آذر ماه سال جاری با هماهنگی مرکز علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تبریز تلاش می کنیم در این راستا تعداد شش جلسه هماهنگی با حضور نمایندگان مجلس، مدیران کل، فعالان اقتصادی بخش دولتی و خصوصی، استانداری و خانه صنعت و معدن تشکیل و در تمامی جلسات به موضوع تعالی منابع انسانی و ترغیب و تشویق آنها به این امر مهم توجه شده است، که یکی از موضوعات آن تبیین مدل تعالی منابع انسانی تعیین شده است. همچنین خوشبختانه چند شرکت برای جایزه تعالی منابع انسانی از شهر تبریز اعلام آمادگی کرده اند.

نمایندگی، بازوی انجمن در توسعه فعالیت ها

لازمه توسعه، پرهیز از تمرکزگرایی است، زیرا توسعه در یک محدوده جغرافیایی از کشور به منزله توسعه عمومی نیست، لذا در بحث تعمیق و توسعه فعالیت های انجمن یکی از بهترین راهکارها، ایجاد نمایندگی در استان های بیشتر است.

راهکارهای توسعه فعالیت های انجمن در استان آذربایجان شرقی بیشتر از طریق توسعه ارتباط با دانشگاه ها و بنگاه های اقتصادی میسر بوده است. معتقدم انجمن می تواند در کاهش فاصله بین دانشگاه ها و صنعت، نقش موثری ایفاء کند. یکی از رویکردهای موثر برای تحقق این امر نیز برگزاری دوره های آموزشی کاربردی با حضور دانشگاهیان و فعالان اقتصادی است.

رویکرد دیگر، توسعه جوایز ملی به غیر از تعالی منابع انسانی از جمله سیستم های مدیریتی IMS و همچنین تلاش بیشتر برای برگزاری دوره های حرفه ای در سطوح مختلف به ویژه دوره های عالی با هماهنگی موسسه های بین المللی است.

توجه مقامات استان به سرمایه های انسانی

با گدشت زمان، اهمیت مدیریت منابع انسانی به عنوان سرمایه ارزشمند و معماران سازمانی برای تمامی ذینفعان نمایان تر می شود. بنابراین تمرکز بر توانمند سازی، این منبع ارزشمند در ابعاد مختلف می تواند کمک شایانی به تعمیق و موفقیت برنامه های انجمن باشد. ولی تاکید می کنم برای تحقق اهداف مورد نظر انجمن مدیریت منابع انسانی ایران و موضوع تعالی، ایجاد و توسعه ارتباطات با چهره ها، مسئولان و سازمان ها بسیار با اهمیت است. برای نمونه اگر بتوانیم در استان ها، مقام استاندار را به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان، از رسالت انجمن که همانا توانمندسازی سرمایه های انسانی است، مطلع نماییم، از حمایت ایشان در ترویج و نشر فعالیت های تعالی منابع انسانی به سازمان ها از طریق مدیران کل، بهره مند خواهیم شد.

در همین حال و برای تحقق این راهبرد، پیشنهاد می کنیم جایزه تعالی منابع انسانی را برای وزارت کشور از طریق معاونت سرمایه های نهاد ریاست جمهوری، پیگیری کنیم که خود، نوعی خدمت به جامعه خواهد بود.

یقیناً مشکل اساسی کشور در استفاده از توانمندی ها و شایستگی های نیروی انسانی است. چه بسیار مشاهده می شود که قبل از تربیت و پرورش افراد، مسئولیت های سنگینی به آنها واگذار شده است و همواره از این بابت در انتخاب و انتصاب مدیران در سطوح مختلف کشور با مشکلات مواجه هستیم.

ورود انجمن برای ایفای نقش در شناسایی استعدادها، شکوفایی، توانمندسازی و تربیت مدیران کارآمد و معرفی آنها به تصمیم گیران می تواند کمک شایان توجهی برای کشور باشد و باید تلاش کرد که این امر در جامعه با حمایت مسئولین نظام، نهادینه شود. دولتمردان می بایست مسئولیت بخشی از این امر مهم را به NGOها به ویژه انجمن مدیریت منابع انسانی ایران واگذار کنند.

نقش انجمن در بهبود نگرش مسئولان و تصمیم گیران

حقایقتاً انجمن در برگزاری همایش های مختلف از جمله کنفرانس های توسعه مدیریت منابع انسانی، تلاش های بسیار ارزشمند و ماندگاری از خود نشان داده و در فرهنگ سازی و ارتقاء نگرش جدید نسبت به منابع انسانی، نقش بسیار موثری ایفاء کرده است. ولی حقیقت این است که در حوزه منابع انسانی، کار بسیار زیادی باید انجام شود.

بدون اغراق و در یک کلام می توانم بگویم که تحقق اهداف و آرمان های جمهوری اسلامی و به دنبال آن تعالی سازمان ها فقط از طریق توسعه سرمایه های انسانی میسر است و بس. بنابراین هنوز نقش و اثرگذاری انجمن مدیریت منابع انسانی ایران در تصمیم سازی و تصمیم گیری های کلان شرکت ها و سازمان ها در حد تامین نیاز جامعه نیست ولی فعالیت های صورت گرفته قابل تحسین است.

 
دوره آخرین تغییرات قوانین و مقررات و آرا دیوان عدالت اداریدر حوزه روابط کار

دوره آخرین تغییرات قوانین و مقررات و آرا دیوان عدالت اداری در حوزه روابط کار

مدرس : جناب آقای دکتر حاتمی

زمان : روز چهارشنبه مورخه 1401/07/20 ساعت 10 تا 12

مکان : سالن اجتماعات باشگاه ورزشی کارگران واقع در ششگلان - جنب سازمان صنایع